جامد سازی آلیاژ ریخته گری
نوشته شده توسط : مسعود

جامد سازی آلیاژ ریخته گری

 

پدیده جامد سازی در زمینه های مختلف نقش مهمی را ایفا می کند زیرا باعث ایجاد تأثیر بسیار زیادی در زمان تولید ، کیفیت بازیگران محصول و مقدار ماده مورد استفاده برای تولید می شود. جامد سازی آلیاژ ریخته گری از آنجا که تمام صفات فوق از عوامل مهم در هر فرآیند تولید هستند ، پدیده انجماد در هر زمینه ای نقشی حیاتی دارد. اجازه دهید در مورد پدیده انجماد به طور مفصل بحث کنیم.

 

در این فرآیند ابتدا فلز در مرحله ذوب به ناحیه ای موسوم به حفره وارد می شود. در این منطقه دیوار کار جذب گرمای موجود را انجام داده و آن را به لایه های داخلی منتقل می کند. این عبور گرما بسته به نوع فلز به روش های مختلفی اتفاق می افتد.

 

پدیده جامد سازی به عنوان مثال در مورد فلزاتی که خالص هستند ، گرما یکی پس از دیگری از لایه بیرونی شروع می شود و به تدریج به سمت لایه های داخلی پیش می رود. جامد سازی آلیاژ ریخته گری اصطلاح فنی در این جنبه به عنوان جبه جامد سازی به منطقه مرزی در طی روش از منطقه مایع به منطقه جامد گفته می شود. روند انجماد به تدریج لایه به لایه شروع می شود و از خارج به منطقه داخلی می رسد.

 

شکل: انجماد جامد در قالب یعنی منطقه جلویی ابتدا جامد می شود که باعث کاهش فضای حجمی می شود و در نتیجه باعث می شود که فلز در حالت مذاب موجود در منطقه مایع داخلی به سمت منطقه جامد جذب شود.

 

حفره انقباض که در غیر این صورت به عنوان ناحیه خالی شناخته می شود ، با استفاده از تمام مایعات و هنگامی که فرایند انجماد به بیشترین سطح داخلی می رسد ، ایجاد می شود. جامد سازی آلیاژ ریخته گری به منظور جلوگیری از ایجاد ناحیه باطل فوق ، فیدر ایجاد شده متصل می شود.

 

فیدر ، که طراحی شده است ، فقط پس از نقطه داغ جامد می شود. هنگامی که این کار انجام می شود ، حفره جمع شدگی در امتداد فیدر حرکت می کند. پس از اتمام موارد بالا و پایان یافتن جامد شدن جامد ، فرآیند قطع شده و دوباره بازیافت انجام می شود. بنابراین پدیده انجماد یک فرآیند بسیار حیاتی در هر زمینه ای است.

 

درک صحیح از پدیده جامد سازی به کاهش خطاهای مختلفی که در هنگام انقباض اتفاق می افتد کمک می کند و همچنین نوع نقص انقباض را پس از وقوع شناسایی و از بین می برد.

 

تشکیل حفره انقباض ، که در بالا توضیح داده شد ، به عوامل مختلف بستگی دارد. یکی از ویژگیهای مهمی که باید در این جهت نامگذاری شود ، درجه حرارت حفره است که در داخل با توجه به مناطق اطراف آن حفظ می شود. فاکتور دما را نمی توان به روشی ساده تحلیل و محاسبه کرد. جامد سازی آلیاژ ریخته گری این حتی برای اجسام کوچک و ساده نیز محاسبه ویژگی فوقانی دما دشوار است زیرا انواع مختلف حالتهای حرارتی در طی فرآیند دخیل می شوند.

 

برای ذکر برخی از این جنبه ها ، انتقال گرما در داخل فلز در مرحله ذوب ، مقدار گرمای انجام شده توسط مواد مورد استفاده برای فرآیند قالب گیری ، تابش در مرز بین فلز و قالب و غیره است. در این میان اصطلاح ضریب حرارتی رابط نقش اصلی را ایفا می کند که مقدار آن مستقیماً با ضخامت لایه اکسید شده و شکاف هوا موجود در منطقه مرزی متناسب است.

 

دو مقدار فوق یعنی ضخامت لایه اکسید شده و شکاف هوا موجود در منطقه مرزی متغیر است و با تغییر در طول فرآیند انجماد ثابت نمی شود. جامد سازی آلیاژ ریخته گری ویژگی های مختلفی که بر روند انجماد ریخته گری تأثیر می گذارد و تأثیر می گذارد ، محدوده انجماد ، شیب حرارتی و میزان خنک سازی است.

 




:: بازدید از این مطلب : 187
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 شهريور 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: