تفاوت بین فولاد ضد زنگ و فولاد گالوانیزه
نوشته شده توسط : مسعود

تفاوت بین فولاد ضد زنگ و فولاد گالوانیزه

فولاد کربن ساده در صورت عدم محافظت در اکثر محیط ها به راحتی زنگ می زند. به همین دلیل ، روش های زیادی برای اصلاح فولاد وجود دارد تا از خوردگی جلوگیری کند. تفاوت بین فولاد ضد زنگ و فولاد گالوانیزه دو راه حل محبوب استفاده از فولاد ضد زنگ یا فولاد گالوانیزه است. در حالی که هر دو فولاد در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاومت می کنند ، تفاوت های مهمی بین آنها وجود دارد که باید درک شود.

 

فولاد ضد زنگ چیست؟

فولاد ضد زنگ به دلیل داشتن عناصر آلیاژی اضافی در ترکیبات شیمیایی ، قادر به مقاومت در برابر خوردگی است. در حالی که فولاد کربن ساده عمدتا از آهن و کربن تشکیل شده است ، فولاد ضد زنگ دارای مقدار زیادی کروم است که به آن کمک می کند تا در برابر خوردگی مقاومت کند. تفاوت بین فولاد ضد زنگ و فولاد گالوانیزه کروم ، و گاهی اوقات سایر عناصر آلیاژی ، قبل از اینکه به شکل خاصی تبدیل شود ، در طی فرآیند ذوب اولیه به فولاد ضد زنگ اضافه می شود.

 

فولاد گالوانیزه چیست؟

فولاد گالوانیزه نوعی فولاد است که در لایه ای از روی پوشانده شده است که به جلوگیری از زنگ زدگی فولاد زیرین کمک می کند. این لایه معمولاً کاملاً نازک است و اغلب در هزارم اینچ یا میکرون اندازه گیری می شود. تفاوت بین فولاد ضد زنگ و فولاد گالوانیزه برای ایجاد فولاد گالوانیزه ، معمولاً لایه روی پس از ذوب ، تصفیه و فرم دهی ورق یا ورق فولاد به خوبی اضافه می شود. حتی گاهی اوقات پس از انجام مراحل ساخت روی آن مانند خم شدن یا جوشکاری انجام می شود.

 

چگونه فولاد ضد زنگ در برابر خوردگی مقاومت می کند؟

فولاد ضد زنگ به دلیل کروم اضافه شده (و گاهی اوقات سایر عناصر اضافی) در برابر خوردگی مقاومت می کند. خوردگی روی فولاد کربنی زمانی اتفاق می افتد که اجازه داده شود آهن موجود در فولاد با اکسیژن در محیط اطراف خود ترکیب شود. کروم موجود در فولاد ضد زنگ قادر است از این امر جلوگیری کند زیرا با اکسیژن ترکیب شده و یک لایه منفعل از اکسید کروم تشکیل می دهد. تفاوت بین فولاد ضد زنگ و فولاد گالوانیزه این لایه از اکسید کروم در بسیاری از شرایط از تشکیل اکسید آهن (که به آن زنگ نیز گفته می شود) جلوگیری می کند ، تا زمانی که محتوای کروم فولاد به اندازه کافی زیاد باشد. درجه های مختلفی از فولاد ضد زنگ مقادیر مورد نیاز کروم و سایر عناصر آلیاژی را تعیین و تعیین می کنند ، که به نشان دادن سطح مقاومت در برابر خوردگی کمک می کند.

 

چگونه فولاد گالوانیزه در برابر خوردگی مقاومت می کند؟

فولاد گالوانیزه به دلیل پوشش روی روی فولاد کربن در برابر خوردگی مقاومت می کند. لایه روی دو هدف دارد:

 

از تماس اکسیژن با فولاد جلوگیری می کند ، بنابراین احتمال خوردگی را کاهش می دهد.

حتی اگر پوشش روی آسیب جزئی ببیند و مقدار کمی آهن را در جو قرار دهد ، روی موجود در بقیه پوشش نسبت به فولاد واکنش پذیر است. تفاوت بین فولاد ضد زنگ و فولاد گالوانیزه این باعث می شود روی روی مولکول اکسیژن را بیشتر از آهن جذب کند که از تشکیل زنگ زدگی روی فولاد جلوگیری می کند.

تفاوت بین فولاد ضد زنگ و فولاد گالوانیزه

فولاد ضد زنگ معمولاً دارای مقاومت به خوردگی بهتری نسبت به فولاد گالوانیزه دارد. اگر فولاد ضد زنگ خراشیده شود ، می تواند مقاومت در برابر خوردگی را در اطراف منطقه آسیب دیده حفظ کند. با این حال ، اگر لایه روی فولاد گالوانیزه آسیب ببیند ، می تواند فولاد کربنی زیرین را در معرض و آسیب پذیر قرار دهد. تفاوت بین فولاد ضد زنگ و فولاد گالوانیزه و از آنجا که فولاد گالوانیزه غالباً در ورق های بزرگ در روی فرو رفته و سپس به اندازه برش می خورد ، لبه هایی که برش ها ایجاد می شود در معرض دید قرار گرفته و امکان وقوع زنگ زدگی را ایجاد می کند.

 

فولاد ضد زنگ همچنین به طور کلی از نظر زیبایی از فولاد گالوانیزه خوشایندتر تلقی می شود ، زیرا ضدزنگ به طور معمول دارای رنگ براق ، نقره مانند است ، در مقابل الگوی خاکستری مایل به فولاد گالوانیزه. با این حال ، فولاد ضد زنگ نیز اغلب گرانتر از فولاد گالوانیزه است.

 

کاربردهای فولاد ضد زنگ

از فولاد ضد زنگ معمولاً در کاربردهایی استفاده می شود که خطر خوردگی یکی از نگرانی های اصلی است و مجاز نیست. مناطق استفاده از فولاد ضد زنگ شامل موارد زیر است:

 

تجهیزات پردازش مواد غذایی

تجهیزات ساخت داروسازی

اجزای موتور هوافضا

وسایل اشپزخانه

انواع خاصی از اتصال دهنده ها

کاربردهای فولاد گالوانیزه

از فولاد گالوانیزه برای کاربردهایی استفاده می شود که خوردگی مطلوب نباشد ، اما ممکن است مقادیر کم مجاز باشد و زیبایی شناسی نگران کننده نیست. برنامه های کاربردی برای فولاد گالوانیزه شامل موارد زیر است:

 

مجاری کار

اجزای خودرو

برخی از انواع اتصال دهنده ها

تیرهای سازه ای

کابینت فلزی

نرده

راهروها

علائم رانندگی

تیرهای برق

سوپرمارکت های فلزی

سوپرمارکت های فلزی بزرگترین تامین کننده فلز کم حجم در جهان با بیش از 90 فروشگاه آجر و ملات در سراسر ایالات متحده ، کانادا و انگلستان است. ما متخصص فلز هستیم و از سال 1985 خدمات و محصولات با کیفیت مشتری ارائه می دهیم. تفاوت بین فولاد ضد زنگ و فولاد گالوانیزه

 

در سوپرمارکت های فلزی ، ما طیف گسترده ای از فلزات را برای کاربردهای مختلف عرضه می کنیم. سهام ما شامل: فولاد ضد زنگ ، فولاد آلیاژی ، فولاد گالوانیزه ، فولاد ابزار ، آلومینیوم ، برنج ، برنز و مس است.

 

فولاد نورد گرم و سرد ما در طیف گسترده ای از اشکال از جمله: میله ، لوله ، ورق و صفحه در دسترس است. ما می توانیم فلزات را به مشخصات دقیق شما برش دهیم. تفاوت بین فولاد ضد زنگ و فولاد گالوانیزه

 

امروز از یکی از 90+ مکان ما در آمریکای شمالی دیدن کنید.

 




:: بازدید از این مطلب : 160
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 شهريور 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: