4 نوع فلز مقاوم در برابر خوردگی یا زنگ زدگی نیستند
نوشته شده توسط : مسعود

4 نوع فلز مقاوم در برابر خوردگی یا زنگ زدگی نیستند

ما معمولاً زنگار را به صورت پوسته های نارنجی مایل به قهوه ای در نظر می گیریم که در اثر واکنش مولکول های آهن در فلز با اکسیژن در حضور آب و تولید اکسیدهای آهن ، روی یک سطح فولاد در معرض تشکیل می شوند. 4 نوع فلز مقاوم در برابر خوردگی یا زنگ زدگی نیستند فلزات همچنین ممکن است در حضور اسیدها یا مواد شیمیایی خشن صنعتی واکنش نشان دهند. اگر چیزی جلوی خوردگی را نگیرد ، پوسته های زنگ زدگی همچنان از بین می روند و فلز را در معرض خوردگی بیشتر قرار می دهند تا از بین برود.

 

همه فلزات حاوی آهن نیستند ، اما در سایر واکنش های اکسید کننده می توانند خورده یا لکه دار شوند. برای جلوگیری از اکسید شدن و خراب شدن محصولات فلزی ، مانند نرده ها ، مخازن ، لوازم خانگی ، سقف یا سایدینگ ، می توانید فلزاتی را انتخاب کنید که ضد زنگ باشند یا با دقت بیشتری "ضد خوردگی" باشند. چهار نوع اساسی فلزات در این گروه قرار می گیرند:

 

فولاد ضد زنگ

فلز آلومینیوم

مس ، برنز یا برنج

فولاد گالوانیزه

فولاد ضد زنگ

انواع فولاد ضد زنگ ، مانند 304 یا 316 ، ترکیبی از عناصر هستند و بیشتر آنها حاوی مقداری آهن هستند که به راحتی اکسید می شوند و زنگ زدگی ایجاد می کنند. اما بسیاری از آلیاژهای فولاد ضد زنگ حاوی درصد بالایی از کروم - حداقل 18 درصد - هستند که حتی واکنش بیشتری نسبت به آهن دارند. کروم به سرعت اکسید می شود و یک لایه محافظ از اکسید کروم بر روی سطح فلز ایجاد می کند. این لایه اکسید در برابر خوردگی مقاومت می کند ،4 نوع فلز مقاوم در برابر خوردگی یا زنگ زدگی نیستند در عین حال مانع رسیدن اکسیژن به فولاد زیرین می شود. عناصر دیگر موجود در آلیاژ مانند نیکل و مولیبدن به مقاومت در برابر زنگ زدگی آن می افزایند.

 

فلز آلومینیوم

بسیاری از هواپیماها مانند قطعات ماشین و دوچرخه از آلومینیوم ساخته شده اند. این به دلیل سبک بودن آن است ، اما همچنین به دلیل مقاومت در برابر خوردگی است. آلیاژهای آلومینیوم تقریباً فاقد آهن و بدون آهن هستند ، فلز در واقع نمی تواند زنگ بزند ، اما اکسید می شود. وقتی آلیاژ در معرض آب قرار می گیرد ،4 نوع فلز مقاوم در برابر خوردگی یا زنگ زدگی نیستند4 نوع فلز مقاوم در برابر خوردگی یا زنگ زدگی نیستند یک فیلم از اکسید آلومینیوم به سرعت روی سطح تشکیل می شود. لایه اکسید سخت در برابر خوردگی بیشتر کاملاً مقاوم است و از فلز زیرین محافظت می کند.

 

مس ، برنز و برنج

این سه فلز حاوی آهن اندکی هستند یا فاقد آن هستند و زنگ نمی زنند اما می توانند با اکسیژن واکنش نشان دهند. مس با گذشت زمان اکسید می شود و یک پتینه سبز ایجاد می کند ، که در واقع از فلز در برابر خوردگی بیشتر محافظت می کند. برنز مخلوطی از مس و قلع است ، همراه با مقدار کمی عناصر دیگر ، و به طور طبیعی در برابر خوردگی بسیار مقاوم تر از مس است. برنج آلیاژی از مس ، روی و سایر عناصر است که در برابر خوردگی نیز مقاومت می کند.

 

فولاد گالوانیزه

زنگ زدگی طولانی مدت به فولاد گالوانیزه نیاز دارد اما در نهایت زنگ می زند. این نوع فولاد کربنی است که با یک لایه نازک روی ، گالوانیزه یا روکش شده است. روی به عنوان مانعی برای جلوگیری از رسیدن اکسیژن و آب به فولاد عمل می کند ، در نتیجه از خوردگی محافظت می شود. حتی اگر پوشش روی خراشیده شود ، 4 نوع فلز مقاوم در برابر خوردگی یا زنگ زدگی نیستند از طریق محافظت کاتدی و همچنین با تشکیل یک پوشش محافظ از اکسید روی ، همچنان از مناطق نزدیک فولاد زیرین محافظت می کند. مانند آلومینیوم ، روی در برابر رطوبت به اکسیژن واکنش نشان می دهد و پوشش از اکسیداسیون بیشتر آهن موجود در فولاد جلوگیری می کند.

 

تامین فلزات صنعتی طیف گسترده ای از فلزات مقاوم در برابر زنگ زدگی را برای کاربردهای مختلف حمل می کند.

 




:: بازدید از این مطلب : 125
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: