فولاد ضد زنگ چیست؟
نوشته شده توسط : مسعود

 

 

فولاد ضد زنگ یکی از متنوع ترین فلزات در اطراف است. در مرحله اول ، کار با این فلز آسان است که به موجب آن بسیاری از مردم از آن برای اهداف مختلف صنعتی استفاده می کنند. مهمتر از همه ، دوام و مقرون به صرفه است. هر چیزی که باید در مورد فلز ورق فولاد ضد زنگ بدانید

 

 

برخی از کاربردهای اصلی آن الکترونیک است. این فلز هم ارزش بالایی دارد و هم تقاضا در بازار دارد. در این مقاله قدرت و همچنین سودمندی آن به علاوه همه مواردی که باید بدانید بررسی خواهد شد. بگذارید کمی عمیق تر شود.

 

خوب ، فولاد ضد زنگ اصطلاحی است که آلیاژهای پایه آهن را گروه بندی می کند. به عبارت دیگر ، این فلز است که دارای ترکیبی از دو یا چند عنصر است. همچنین حاوی حداقل 10.5٪ کروم هستند. نقش کروم در فولاد ضد زنگ این است که آن را در برابر خوردگی مقاوم می کند.

 

کروم عنصری است که لایه نازکی را بر روی فولاد ضد زنگ تشکیل می دهد که به آن لایه منفعل نیز می گویند. این لایه منفعل در برابر خوردگی مقاومت می کند و از کف گرفتن زنگ زدگی جلوگیری می کند.

 

هنوز هم ، همین آلیاژ باید 1.2٪ کربن داشته باشد تا بتواند استاندارد درستی از فولاد ضد زنگ باشد. فراتر از آن ، فولاد ضد زنگ ترکیبی از عناصر دیگر به نسبت های مختلف است. آنها شامل تیتانیوم ، سیلیسیم ، نیکل ، نیتروژن ، مولیبدن و نیوبیم هستند.

 

به طور کلی ، فولاد ضد زنگ ترکیبات مختلفی از عناصر مختلف فلزی را می گیرد. ترکیبات مختلف باعث ایجاد خواص متعدد فولاد ضد زنگ می شود. هر چیزی که باید در مورد فلز ورق فولاد ضد زنگ بدانید

 

 

خواص فلز فولاد ضد زنگ

 

 

1. سخت و براق

از آنجا که فولاد ضد زنگ دارای ترکیبی از کروم است ، ویژگی های ضد لک و ضد خوردگی را به آن می بخشد. تولیدکنندگان معمولاً میزان غلظت کروم را در هر محصول تغییر می دهند. ماهیت کاربرد برای محصول نهایی ، همه چیز را حکم می کند.

 

قابل ذکر است که فولاد ضد زنگ ممکن است کاملا ضد لک یا مقاوم در برابر خوردگی نباشد. مقاومتهای دیگر نیز به سایر مواد شیمیایی مورد استفاده بستگی خواهد داشت. بگذارید این باعث دلسردی شما نشود زیرا فولاد ضد زنگ بهترین ویژگی مقاومت در برابر خوردگی و لک را به شما می دهد.

 

2. همه کاره

درجه بندی و پایان های مختلفی برای یک فلز خاص وجود دارد. آنها عبارتند از:

 

سری 200 آستنیتی: چنین سری با ترکیبی از کربن ، منگنز ، کروم و نیکل ارائه می شود. هنوز می توانید این سریال را سخت کنید. بدبختانه در برابر خوردگی مقاوم نیست. هر چیزی که باید در مورد فلز ورق فولاد ضد زنگ بدانید

 

سری 300 Austenitic: محبوب ترین سری است که 70٪ از فولاد ضد زنگ تولید شده را تشکیل می دهد. به دلیل خاصیت انعطاف پذیری ، مقاومت در برابر خوردگی و جوشکاری آن را از بقیه متمایز خواهید کرد. هنوز هم برجسته ترین گرید 304 است. اگر همان گرید دارای 18٪ کروم و 8٪ نیکل باشد ، می توانید 304 را 18/8 معرفی کنید.

فریتیک: به دلیل خاصیت مهندسی طبیعی می توانید از فریتیک استفاده کنید. خاصیت مقاومت در برابر خوردگی کمتری دارد.

دوبلکس: ترکیبی از 50٪ فریتیک و 50٪ آستین است ، اگرچه دو برابر قوی تر از آستنیت است.

Martensitic: فلزی با دوام است که برای ماشین آلات آسان است. مقاومت ضعیفی در برابر خوردگی دارد.

3. ¼ اینچ عمق

ورق فلز معمولاً نازک است ، اما عمق sheet اینچ یک ورق فلز مقاوم تر است. برای اندازه گیری ضخامت می توانید از گیج استفاده کنید. یک عدد سنج بالا نشان دهنده یک ورق نازک تر است.

 

آیا فولاد ضد زنگ می تواند زنگ بزند؟

اگر فکر کنید که فولاد ضد زنگ نمی تواند زنگ بزند کاملاً اشتباه خواهید کرد. خوشبختانه آرایش شیمیایی آن باعث می شود کمتر دچار زنگ زدگی شود. آیا می دانید یک نوع خوردگی در برابر این فلز زنگ زدگی است؟ هر چیزی که باید در مورد فلز ورق فولاد ضد زنگ بدانید

 

 

فرض کنید از آن در رستوران استفاده می کنید ، برخی مواد شیمیایی منجر به خوردگی می شوند. به طور خاص ، در صورت قرار گرفتن در معرض عوامل خورنده ، می تواند زنگ زدگی کند ، فرآیندی که به عنوان حفره شناخته می شود. گودال های ریز روی سطح ظاهر می شوند. در صورت عدم انتخاب ، چشم انداز کلی فلز را تحریف می کنند.

 

انتخاب فلز فولاد ضد زنگ مناسب برای کاربردهای خاص خود بسیار حیاتی است. علاوه بر این ، شما باید از آن نگهداری مناسب کنید تا احتمال احتمالی خوردگی از بین برود.

 

عواملی که به زنگ زدگی بر روی فولاد ضد زنگ تأثیر می گذارند هر چیزی که باید در مورد فلز ورق فولاد ضد زنگ بدانید

 

الف) عنصر آلیاژ

به طور معمول ، اگر محتوای کروم 10.5٪ در زنگ زدگی وجود داشته باشد ، ممکن است فولاد ضد زنگ به راحتی زنگ نزند. اگر فلز دارای مقدار زیادی کروم و غلظت نیکل باشد ، خواص مقاومت در برابر خوردگی بیشتر خواهد بود.

 

به عنوان مثال ، فرض کنید غلظت نیکل در 304 8-10 باشد و محتوای کروم 18-20٪ باشد ، ترکیب گفته شده زنگ زدگی طبیعی را دشوار می کند.

 

ب) فرآیند ذوب

اگر فلز فرآیند ذوب مفصلی را طی کند ، ممکن است مستعد زنگ زدگی نباشد. باید از فناوری ذوب درست استفاده کند و از تجهیزات پیشرفته استفاده کند. این فرآیند باید ناخالصی ها را به اندازه کافی حذف کرده و از دمای خنک کننده شمش استفاده کند.

 

در نتیجه این فرآیند پیشرفته ، فلز را پایدار می کند و مقدار زیادی در برابر زنگ زدگی مقاومت می کند. اگر کارخانه های کوچک فولاد از فناوری فروتر استفاده کنند ، فلزات زیر استاندارد تولید می کنند. اگر فرآیند ذوب نتواند ناخالصی ها را از بین ببرد ، محصول نهایی در برابر زنگ زدگی به طور موثر مقاومت نمی کند. هر چیزی که باید در مورد فلز ورق فولاد ضد زنگ بدانید

 

 

ج) محیط خارجی

اگر فولاد ضد زنگ خود را در معرض تهویه مناسب و هوای خشک قرار دهید ، احتمالاً زنگ زده نمی شود. متاسفانه ،

 




:: بازدید از این مطلب : 169
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: